۱۴۰۰ مهر ۲۴, شنبه

چرا بازاریابی مهم است ؟

 بعضی سوالات بیشتر از این که جوابشان مهم باشد، علت این که مطرح شده اند مهم است ! اگر کسی در اهمیت بازاریابی تردید دارد، بایستی تنها نگاه گذرایی به چند کسب و کار کند. بازاریابی مهم است، چون خلقِ ثروت و مشتریان مهم هستند.

آیا بازاریابی اهمیت دارد ؟

مارکتینگ


قطعاً بازاریابی اهمیت دارد زیرا از این طریق رضایت مشتریان ایجاد می شود و ثروت خلق می شود. 

گونگی بازاریابی کسب‌وکار مشخص می‌کند که آیا شرکت موفق عمل خواهد کرد یا خیر. بازاریابی ابزاری است که برای ایجاد و حفظ تقاضا، ارتباط، اعتبار، رقابت و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون بازاریابی –به دلیل فروش کم- ممکن است کسب‌وکار به سمت تعطیلی حرکت ‌کند. در ادامه این مطلب به ۹دلیل مهمی اشاره می‌کنیم که چرایی نیاز به بازاریابی را مشخص می‌کند.

۱-راهی موثر در جلب توجه مشتری

جلب توجه مشتری برای کسب وکارها حیاتی است. بازاریابی ابزاری است برای جلب توجه مشتریان تا با کسب وکار شما در تعامل باشند. تعامل با مشتری، تنها با ارائه پیشنهادهایی به آنها تفاوت دارد. تعامل شامل تامین اطلاعات مرتبط به محصولات و کسب‌وکار و ارائه آن به مشتریان است. همه چیز در مورد ایجاد محتوای تازه است. به مشتریان مطالبی را بگویید که نمی‌دانند و بازگو کردن آن ارزش وقت آنها را دارد. شبکه‌های اجتماعی برای این منظور یکی از بهترین پلت‌فرم‌هایی است که می‌توانید در آن با مشتریان خود تعامل داشته باشید. با جلب توجه و تعامل با مشتری، بازاریابی به مشتریان حس تعلق خاطر می‌دهد.

۲-کمک به ایجاد و حفظ اعتبار شرکت

رشد و طول عمر هر کسب‌وکاری با اعتبار و شهرت آن کسب‌وکار ارتباط مثبت دارد. از این رو می‌توان گفت شهرت و اعتبار کسب‌وکار شماست که ارزش برند را تعیین می‌کند. اکثر فعالیت‌های بازاریابی در مسیر خلق ارزش ویژه برند(Brand Equity) انجام می‌شود. اعتبار کسب‌وکار زمانی ایجاد می‌شود که به طور موثر انتظارات مشتریان را برآورده کنید. چنین کسب وکاری به عنوان یک عضو مسئول جامعه تلقی می‌شود و مشتریان از اینکه از محصولات شما استفاده می‌کنند احساس افتخار می‌کنند.  بازاریابان از استراتژی‌های ارتباطی، برندسازی، روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی شرکت استفاده می‌کنند تا از حفظ اعتبار یک کسب وکار اطمینان حاصل کنند.

۳-کمک به ایجاد رابطه بین کسب‌وکار و مشتریان

کسب‌وکارها باید با مشتریان خود رابطه درک و اعتماد برقرار کنند. بازاریابی چگونه این رابطه را برقرار می‌کند؟

تحقیقات بازاریابی باید بر اساس جمعیت شناسی، روانشناسی و رفتار مصرف‌کننده باشد. این تقسیم‌بندی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا نیاز مشتریان خود را برآورده کنند و در نتیجه اعتماد آنها را به دست بیاورند. تیم محصول اطمینان می‌دهد که کسب‌وکار آنچه را که وعده داده در زمان مناسب ارائه می‌دهد، این موضوع مشتریان را به برند، وفادار می‌کند.

مشتریان وفادار برای خرید کردن، به کسب وکار شما اعتماد خواهند داشت. اعتماد و درک بین کسب‌وکار و مشتری، به فعالیت‌های تجاری شما را رونق می‌بخشد.آ

۴-کانالی ارتباطی برای اطلاع‌رسانی به مشتری

بازاریابی به مشتریان درباره محصولات یا خدماتی که به آنها ارائه می‌دهید، اطلاع می‌دهد. از این طریق است که مشتریان با ارزش محصولات، استفاده از آنها و اطلاعات اضافی که ممکن است برای مشتریان مفید باشد، آشنا می‌شوند. همچنین آگاهی از برند را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا کسب‌وکار،‌ توانایی خود را نشان دهد. باید در نظر داشته باشید که رقابت سختی در بازار وجود دارد لذا برای متقاعد کردن مشتریان باید صدایی استوار و پایدار داشته باشید. مشتریان خود را از تخفیف‌ها و سایر ترفندهایی که قصد دارید از آنها استفاده کنید، آگاه سازید. از طریق ارتباطات، بازاریابی به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا به رهبر بازار تبدیل شود.

۵-رونق فروش

بازاریابی روش‌های مختلفی را برای برجسته کردن محصول و خدمات به کار می‌برد. به محض اینکه تبلیغ محصول انجام شد، محصول در مرکز توجه قرار می‌گیرد و این احتمال فروش را افزایش می‌دهد. مشتریان ممکن است محصول و خدمات شما را امتحان کنند که این خود منجر به تصمیم برای خرید می‌شود. وقتی مشتریان از محصولات و خدمات شما خوشحال باشند، بدون اطلاع شما، این مشتریان به سفیران برند کسب‌وکارتان تبدیل می‌شوند. آنها به جای شما تبلیغ می‌کنند و در نتیجه فروش شما افزایش می‌یابد. مطمئن شوید که محصولات و خدمات باکیفیت ارائه می‌دهید چراکه این منجر به تکمیل فعالیت‌های بازاریابی می‌شود.

۶-آشنا شدن با کسب‌وکار

هر بازاریابی نیاز به هدف‌گیری مخاطبان مناسب را درک می‌کند. با این حال باید محتوای مناسب برای به اشتراک گذاشتن با چنین مخاطبانی تهیه شده باشد. استراتژی‌های بازاریابی می‌تواند به ایجاد پیامی که مخطبان هدف را قانع می‌کند، کمک کند. در این مرحله باید پیام‌های مختلف آزمایش شود تا پیام مناسب را پیدا کرد.

۷-کمک به حفظ ارتباط

هر بازاریابی ارزش نظر انتقادی مشتریان درباره محصولات را می‌داند، از این فرصت باید استفاده کرد. اکثر کسب وکارها تصور می‌کنند که برای همیشه برند مورد علاقه مشتریان باقی می‌مانند چراکه مشتری تاکنون انتقاد و شکایتی نکرده است. این طرز تفکر اشتباه است، باید راه‌هایی برای ماندن در ذهن مشتری پیدا کنید. هر ارتباطی با مشتری باید حفظ شود. بازاریابی –با کمک به حفظ ارتباط- به کسب وکارتان کمک می‌کند تا ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید. قبل از پاسخگویی به نیازهای مشتریان حاضر، تمرکز خود را بر جذب مشتری جدید نگذارید.

۸-ایجاد گزینه‌های درآمدی

در طول راه‌اندازی کسب‌وکار، گزینه‌های درآمدی محدودی –به دلیل مشکلات نقدینگی- برای شما وجود دارد. زمانی که استراتژی بازاریابی، مشتریان و به تبع آن فرصت‌های درآمدی بیشتری ایجاد می‌کند، گزینه‌های درآمدزای بیشتری را در اختیار خواهید داشت. داشتن گزینه‌های درآمدی بیشتر همانند داشتن صندوق پس‌انداز و پشتوانه است. داشتن گزینه درآمدی، شجاعت لازم برای ورود به بازارهای جدید را به شما می‌دهد. همچنین این امکان را می‌دهد که مشتریان پرهزینه را رها کنید. بدون بازاریابی شما مجبور می‌شوید تا کار با مشتریانی که چیزی به درآمد شما اضافه نمی‌کنند را ادامه دهید.

۹-کمک به تیم مدیریت برای تصمیم‌گیری بهتر

هر کسب‌وکاری با مسائلی همانند چه چیزی، چه موقع، برای چه کسی و چه مقدار برای تولید مواجه است. این فرایند پیچیده و خسته کننده بقاء کسب وکار شما را تعیین می‌کند. در نتیجه کسب وکارها برای اتخاذ این تصمیمات به شدت به سازوکارهای بازاریابی متکی هستند.

چرا باید به مکانیسم‌های بازاریابی اتکا کرد؟ این مکانیسم‌ها به عنوان یک ارتباط قابل اعتماد بین کسب‌وکار و جامعه عمل می‌کنند. این مکانیسم‌ها ذهن مردم را پرورش می‌دهد، به مردم آموزش داده و آنها را ترغیب می‌کند تا خرید کنند.

حفظ و گرفتن بازار از رقبا

رقبا به طور فعال برای محصولات خود بازاریابی می‌کنند، آیا این موضوع به شما از اهمیت بازاریابی نمی‌گوید؟ تنها راه برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به رقبا بازاریابی تهاجمی است. با این حال لازم نیست هنگام بازاریابی در برابر رقبا،‌ خنثی و با دیدی منفی عمل کرد. به سادگی در مورد آنچه مورد انتظار بازار هدف شماست تحقیق کنید و سپس راه‌هایی برای ارائه محصولات یا خدمات بهتر پیدا کنید. اگر محصول و خدماتی را ارائه می‌دهید که قبلا در بازار ارائه نشده است، نیاز است تهاجمی‌تر و استراتژیک‌تر حرکت کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر